Aotearoa - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pamela Jansen - WaarBenJij.nu Aotearoa - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Pamela Jansen - WaarBenJij.nu

Aotearoa

Blijf op de hoogte en volg Pamela

25 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Dag 12:
We schrikken wakker van de wekker en horen dat het nog steeds regent. We hebben goede hoop, dus na het wassen rijden we na het Dolphin watch en swim bedrijf, maar bij aankomst bleek dat het weer zo slecht was die dag ivm met de regen en de harde wind dat ze alle tochten van die dag afgelast hebben. Pam was natuurlijk zeer teleurgesteld.

Na een lekker ontbijten toch gehad te hebben in Kaikoura, zijn we eerder toch vertrokken naar onze volgende bestemming: Nelson. Een kwartier later zijn we gestopt bij een lookout point waar we eens grote groep zeeleeuwen gezellig hebben zien spelen en luieren samen met hun baby's op de rotsen langs de kust.

Naar mate onze reis vordert, wordt het weer gelukkig steeds beter. Aangekomen in Nelson is het dik 25 graden met een prachtig zonnetje. We zijn hier gestopt om de stad te verkennen en daarna doorgereden naar onze top 10 camping in Richmond, waar we onze tocht hebben geboekt voor de dag later: Abel Tasman kayaking and hiking.

Dag 13:
De dag begint vroeg, want al om 07:15 worden we opgehaald door de taxi die ons naar de haven van Nelson brengt. Vanuit Nelson stappen we over op een watertaxi die ons brengt van Nelson naar Kaiteriteri. Vanuit hier vertrekken alle kayak tours naar het Abel Tasman National Park. Bij aankomst bleek dat we met een klein groepje waren: 2 mensen uit Whales, 1 uit Canada, 1 uit Taiwan en 2 kiwi's. Een erg gezellig groepje. Onze gids Alex vertelde ons over verschillende dingen die we onderweg in de kayak hebben gezien, zoals Split Apple Rock. Dit is zoals het al zegt een gigantische rotsblok die door midden is gespleten. Het verhaal gaat dat twee Maori goden ruzie kregen om deze steen en hij hierdoor gespleten is.
Hij vertelde waarom de stranden zo goudkleurig waren en over de verschillende soorten beesten die er in het park leven.

Na twee uur in de kayak gezeten te hebben, krijgen we een lunch aangeboden die bestaat uit allemaal natuurlijke organische producten, zoals bloemen die je kunt eten (niet echt iets voor Danny met zijn broodjes hamburger hier haha). Na de lunch stappen we over op een grotere watertaxi die ons eerst langs verschillende hoogtepunten brengt, zoals de zeehonden op Tonga Island. Vervolgens worden we afgezet op Tonga Bay waar onze wandeling van anderhalf uur begint naar Barks Bay. Een hele mooie wandeling door het nationale park. Na anderhalf uur aangekomen te zijn op Barks Bay ligt de watertaxi alweer op ons te wachten om ons terug te brengen naar Kaiteriteri. Vanuit hier vertrekt onze kleinere watertaxi weer terug naar Nelson. We komen aan om 18:30 op de camping. Snel nog even boodschappen doen voor het avondeten.
Het was een mooie, maar lange dag.

Dag 14:
Vandaag is een reisdag naar Greymouth. Dit is een afstand van 312 kilometer, maar het is geen normale weg hier in Nieuw-Zeeland. Er zij. Ontzettend veel bochten, bergen en dalingen, waardoor je over 312 kilometer een behoorlijke tijd doet, maar onderweg heb je uitzichten die je bij ons never nooit niet zult vinden. Ook zijn er genoeg stopplaatsen.

Bij het plaatsje Punaikaiki stoppen we om de beroemde Pancake Rocks en Blowholes te bezichtigen. Dit zijn grote rotsen in de vorm van opgestapelde pannenkoeken. We hebben geluk stom gezegd geen goed weer waardoor de zee erg wild is. Hierdoor komt het water erg wild naar binnen in de rotsen, waardoor je spectaculaire hoogtes ziet die het water bereikt door de Blowholes.

Onze reis vervolgt naar onze top tien camping in Greymouth, de grootste stad van de westkust, die direct aan het strand gelegen is. Echter door het slechte weer, hebben we hier geen gebruik van kunnen maken. We hebben een spelletjes avond gehouden en gaan we eens vroeger slapen dan normaal, zodat we uitgerust zijn voor onze trip morgen.

Dag 15:
Vandaag is onze gletsjer dag. We hebben om half 3 een vier uur durende wandeling na en op de FOX glacier.
Onderweg naar het plaatsje Fox, stoppen we eerst in Hokitika. Dit is een plek waar nog een klein fabriekje staats waar ze jade (greenstone) maken. Dit wordt uit de mijnen gehaald en verwerkt tot sieraad. Zeer prijzig maar mooi.
In dat zelfde stadje hebben we een levensechte kiwi gezien, weliswaar in gevangenschap maar leuk om de nationale trots van Nieuw-Zeeland te kunnen bewonderen. Hier hadden ze nog diverse andere dieren, zoals de grote aal die zo'n twee en een halve meter werden en zeer oud worden. De oudste was ongeveer 130 jaar. We waren net op tijd voor voedertijd, dus mocht Pamela meehelpen met deze grote beesten te voederen. Een hele ervaring opzicht.

Eenmaal aangekomen op onze top 10 camping Fox Glacier, snel omkleden en naar het centrum lopen waar we ons moeten melden voor onze tocht. Na een wandeling van ongeveer een uurtje, kwamen we op de rand van de gletsjer. Hier moesten wij onze spikes aandoen en kunnen we eindelijk ons zelf de gletsjer op gaan begeven. Voorzichtig aan, stap voor stap, komen we steeds hoger op de gletsjer, waarbij een aantal mooie fotomomenten aanbreken. Diezelfde weg natuurlijk weer omlaag, waarna we na een uurtje lopen weer bij het centrum zijn aangekomen. Als laatste van deze leuke middag, krijgen we een certificaat die bewijst dat we op de gletsjer hebben gestaan.

Na op de camping snel gedoucht te hebben, zijn we terug gelopen naar het centrum om in een restaurant heerlijke grote pizza's te eten. Wat een verandering naar al dat brood, vlees en frieten. Terug op de camping was het al aardig donker geworden en zijn we een stukje bos in gelopen aangrenzend aan de camping. We kwamen op een plek uit waar diverse gloeiwormen aanwezig waren. Deze beesten hadden we in Waitomo gemist, maar hebben we gelukkig toch nog kunnen zien.

Dit was een perfecte afsluiting van een leuke dag! Morgen rijden we door naar de capital of adventures: Queenstown.

• 25 Januari 2014 - 09:13

Ingrid:

weer leuk um te leeze en wat 'n geweldige foto's! Kus kus kus

• 25 Januari 2014 - 10:32

Mam Pap Vennaskonddkthjygjxgsdbnm:

Jammer dat het weer niet zo mee zit,maar gelukkig zijn er toch nog mooie en leuke dingen te beleven. Geniet er maar van kusjes vooral van venna xxxxxxxxxxxxxxx

• 25 Januari 2014 - 11:03

Marion Spee:

Zoe te huure, bevèlt 't uuch wel he....
    Sjoen verhaole, nog sjoener um life te zien !
    Geneet mer lekker devaan.
    XXX.....

• 25 Januari 2014 - 19:41

Ramon Narings:

Wowwww, geweldige verhalen en schitterende foto's! Ik ben echt jaloers op jullie. Alweer twaalf jaar gelden dat ik er ben geweest en kan alles nog herinneren alsof het gisteren was. Geniet er maar lekker van! Jullie zullen nu wel in Queenstown zijn, wat vond ik dat een geweldig mooi stadje/gebied...met de Remarkables op de achtergrond en Lake Wakatipu....genieten!!! Ben benieuwd naar de volgende foto's/verhalen! Groetjes

• 26 Januari 2014 - 11:57

Riny En Jean :

Geniet er maar van En maak er een moie dag van met je verjaardag Danny